Su 5.9. klo 14.00

MAZDAK NASSIRIN JA NAIMA MOHAMUDIN LYHYTELOKUVIA

 

Festivaalisunnuntain lyhytelokuvanäytöksessä nähdään helsinkiläiseltä ohjaajalta Naima Mohamudilta elokuvat 14E ja Fatima sekä Iranista lapsena Suomeen muuttaneelta Mazdak Nassirilta elokuvat Requiem ja Jalil.

 

Naima Mohamud (s. 1987) sai vuonna 2013 Vuoden kasvattaja -tunnustuksen suvaitsevuuden ja ystävyyden puolesta puhuvien elokuviensa siivittämänä. Mohamudin elokuvia määrittävät pitkälti ystävyyden teemat ja lapsen näkökulma.

Fatima-elokuvan (2013) keskiössä on nuori tyttö, Fatima (Yasmin Heinonen), joka kuulee ohimennen vanhempiensa puhuvan erosta. Yrittäessään estää vanhempiaan eroamasta Fatima tukeutuu ystävänsä ja Bollywood-elokuvien apuun. Elokuva voitti parhaan tv-ohjelman palkinnon Chicagossa järjestetyllä kansainvälisellä lastenelokuvafestivaalilla, jossa lapsista koostunut valitsijaraati päätti palkinnon saajan.

Myös 14E-elokuvassa (2011) ovat pääosassa lapset ja ystävyys. Viisiminuuttisessa lyhytelokuvassa Suomeen vastikään isänsä kanssa muuttanut Jaja yrittää ystävystyä naapuruston lasten kanssa. Opetusmateriaalina käytettävässä elokuvassa tarkastellaan empaattisuutta ja suvaitsevuutta opettavaisella tavalla.

 

Nykyään avaruuslentoihin keskittyvän yrittäjä-näyttelijä-ohjaaja Mazdak Nassirin (s. 1976) lyhytelokuva Requiem (2014) käsittelee syyllisyydestä selviytymistä unen ja todellisuuden rajamailla liikkuvan kuvaston kautta.

Sävellystyöhönsä uppoutuva taiteilija (Tobias Zilliacus) kärsii mielensä syövereissä pyörivistä muistoista, jotka nivoutuvat hänen arkeensa ja sävellykseensä kummallisella tavalla. Nassirin käsikirjoittama, tuottama ja ohjaama Requiem on hänen kolmas ohjaustyönsä.

Jalil (2009) puolestaan käsittelee ihmisyyden suuria teemoja, identiteettiä, kulttuuria ja rakkautta 17-vuotiaan itähelsinkiläisen iranilaistaustaisen pojan tarinan kautta. Elokuvan päähenkilö Jalil (Faruk Nazeri) yrittää löytää omaa identiteettiään ympäröivän kulttuurin ja vanhempiensa toiveiden ristiaallokossa.

Kotona Jalililta odotetaan iranilaisen kulttuurin ja islaminuskon mukaista käytöstä, samalla kun hän veljensä (Ensilumi-elokuvan ohjaaja Hamy Ramezan) ja ystäviensä kera etsii paikkaansa iranilaisen ja suomalaisen kulttuurin välissä lähiöhiphop-skenen avulla. Syrjintä ja ei-valkoisten suomalaisten kohtaama rasismi tulevat esiin arkisissa tilanteissa kaupassa käydessä ja asuntoesittelyihin soittaessa.

Elokuva on esteettisesti hyvinkin ominainen Kaurismäen tuotantoyhtiö Sputnikin tuotos. Farsia ja suomea sujuvasti sekoitteleva elokuva näyttää kiinnostavalla tavalla vähemmistöä edustavan suomalaisen kokemuksen yhteiskunnasta.

Fredu Lahdenranta