PIMENNETTY MAAILMA – Mika Taanilan lyhytelokuvia 2 pe 12.4. klo 18 – vieraana Mika Taanila

Mika Taanilan tuotannon toinen lyhytelokuvakooste keskittyy tutkimaan erilaisia vaihtoehtoisia tulevaisuuksia. Futuro – tulevaisuuden olotila (1998) on dokumentti Matti Suurosen vuonna 1968 suunnittelemasta vapaa-ajantalosta. Ufon mallisen muovitalon tuli viitoittaa avaruushullulle aikakaudelle tietä parempaan tulevaisuuteen. Futuro-talo saa innokkaita ja runollisia puolustajia esimerkiksi viihdetaiteilija Matti Kuuslasta, joka lienee ollut Futuron tunnetuin omistaja.

RoboCup99 (2000) suuntaa teknologisen katseen 1900-luvun lopulta seuraavan vuosisadan puoleenväliin. Vuonna 1999 käydään Tukholmassa kotikutoisilla roboteilla jalkapallon MM-kisoja ja maalaillaan visioita tulevaisuudesta, jossa autonomisesti toimivat robotit voivat päihittää ihmisjoukkueet  FIFA:n sääntöjä noudattaen. Kone- ja ihmispelien rinnastusta korostaa se, että robottiotteluita kuvataan urheilulähetyksen normaalikonventioiden tapaan.

Täydellisen pimennyksen vyöhykkeen (2006) raakamateriaalina on Poroluodon maanmittauslaitoksella vuonna 1945 kuvattu tieteellinen filmi. Äänielokuvaa apuna käyttäen oli tarkoitus mitata täydellisen auringonpimennyksen aikana Euroopan ja Pohjois-Amerikan mantereiden tarkka etäisyys. Tieteellinen koe epäonnistui, mutta kahdella projektorilla esitettävä positiivi- ja negatiivifilmin leikki tarjoaa kiehtovan matkan tieteellisen elokuvan historiaan.

Kolmiulotteiset teokset Pelin viivyttäminen (2017) ja Oksat (2017) tarttuvat puolestaan suoraan elokuvateknologian historiaan. Kummankin raakamateriaali on lähtöisin 1950-luvulta, joka oli 3D-teknologian ensimmäisen läpilyönnin aikakausi. Pelin viivyttämisessä nähdään vuonna 1954 kuvattua Suomen maajoukkueen ja lontoolaisen Wembley Lionsin välistä jääkiekko-ottelua. Oksat taas hyödyntää 1950-luvun uutisfilmejä, mutta varsinaisten uutisaiheiden sijaan se keskittyy yksityiskohtaan: puunoksien liikkeeseen.

Nämä Taanilan kolmiulotteisuuskokeilut eivät tähtää sen enempää realistiseen illuusioon kuin hämmästyttäviin trikkiefekteihinkään; pikemminkin liikutaan realismin ja fantasian hämärillä rajamailla. ”Ajattelin, että kolmiulotteisuus korostaisi näiden teosten fyysistä puolta”, sanoo ohjaaja itse. ”Ne ovat oikeastaan aika ärsyttäviä katsoa. Minua kiehtoi ajatus elokuvasta primitiivisenä fyysisenä kokemuksena – älyllisen tai kertomuksellisen elokuvan vastapainoksi.”

The World on lopulta ”elokuva ilman elokuvaa”, ylösalaisen maailman ilman ihmisiä esittävä tutkielma painovoimasta ja samalla kunnianosoitus Nicholas Roegille (elokuva The Man Who Fell to Earth, 1976) ja erityisesti sen päätähdelle David Bowielle (albumi The Man Who Sold the World, 1970).

Esittelyteksti Kimmo Laine

Futuro – tulevaisuuden olotila (Futuro – en framtidsutopi). 1998. Tuotanto: Kinotar Oy. Ohjaus ja leikkaus: Mika Taanila. Käsikirjoitus: Mika Taanila, Marko Home. Kuvaus: Jussi Eerola. Äänitys: Tuomas Järnefelt. Musiikki: Ektroverde, Dick Hyman, 101 Strings. Lavastus: Kari Juusonen. Esiintyjät: Matti Suuronen, Liisa Aminoff, Samuel Samson, Peter Stude, Matti Kuusla, Ensio Söderström, Charles Wilp, Pentti Podschivalow, Goldy Olander, Heikki Tikkanen. Ensi-ilta: 23.11.1998 Helsinki (Orion). Kesto: 29 min. Esitysformaatti: 35 mm.

RoboCup99. 2000. Tuotanto: Kinotar Oy. Ohjaus, käsikirjoitus ja leikkaus: Mika Taanila. Kuvaus: Jussi Eerola. Äänitys ja äänisuunnittelu: Olli Huhtanen. Animaatio: Timo Mänttäri. Musiikki: Shizuo, Christopher de Babalon, Rehberg & Bauer. Ensi-ilta: 12.2.2000 Kiasma, Outoäly-näyttely. Kesto: 25 min. Esitysformaatti: 35 mm.

Täydellisen pimennyksen vyöhyke. 2006. Tuotanto: Kinotar Oy. Ohjaus, käsikirjoitus ja leikkaus: Mika Taanila. Äänisuunnittelu: Olli Huhtanen. Ensi-ilta: 2006 Toronto International Film Festival. Kesto: 6 min. Esitysformaatti: 2 x 16 mm tuplaprojisointi.

Pelin viivyttäminen. 2017. Tuotanto: YLE. Ohjaus, käsikirjoitus ja leikkaus: Mika Taanila. Kuvaus: Lii-Filmi Oy. Äänisuunnittelu: Olli Huhtanen. Säveltäjä: Mika Taanila. Ensi-ilta: 14.4.2017 Gegenkino, Leipzig, Saksa. Kesto: 5 min. Esitysformaatti: DCP.

Oksat. 2017.Tuotanto: YLE. Ohjaus ja leikkaus: Mika Taanila. Käsikirjoitus: Mika Taanila, Jussi Eerola. Kuvaus: Lii-Filmi Oy . Äänisuunnittelu: Olli Huhtanen. Säveltäjä: Mika Taanila. Ensi-ilta: 12.5.2017 Internationale Kurzfilmtage Oberhausen, Saksa. Kesto: 6 min. Esitysformaatti: DCP.

The World. 2017. Ohjaus, kuvaus, äänisuunnittelu, käsikirjoitus ja leikkaus: Mika Taanila. Kesto: 7 min. Esitysformaatti: DCP.