Näytös to 16.4. klo 20.00 – Vieraana Pauli Pentti

Pauli Pentin toinen ohjaustyö on William Shakespearen kuuluisan tragedian moderni muunnelma. Elokuva valmistui osana Kaurismäkien Villealfan ja Anssi Mänttärin Reppufilmin Shakespeare-hanketta. Aki Kaurismäen Hamlet liikemaailmassa sai ensi-iltansa samana vuonna kuin Pentin Macbeth, mutta Mänttärin sovitus Kuningas Learista jäi toteutumatta.

Sleepy Sleepers -yhtyeen keulahahmona tunnettu Mato Valtonen oli tehnyt ensimmäisen elokuvaroolinsa Calamari Unionissa (1985). Hän näytteli 1980- ja 1990-luvuilla useissa Kaurismäkien elokuvissa, mutta Macbeth oli hänen ainoa pääroolinsa. Valtosen Macbeth on helsinkiläisen rikollisjärjestön rivijäsen. Keikkaa tehdään Antti Litjan näyttelemälle Dunkulle. Naisystävänsä Ladyn (Pirkko Hämäläinen) painostamana Macbeth tappaa Dunkun ja nousee itse porukan pomoksi.

Macbeth. Kuva©KAVI.
Macbeth. Kuva © KAVI.

Rosvojoukkion muita jäseniä näyttelevät niin ikään Calamari Unionista tutut Sakari Kuosmanen, Sakke Järvenpää ja Pertti Sveholm. Vesa Vierikko täydentää mafian. Turo Pajala on Dunkun poika Make, joka lähtee isänsä kuoleman jälkeen Lontooseen ja vannoo sieltä käsin kostoa Macbethille. Vainoharhainen Macbeth päättää murhauttaa myös parhaan ystävänsä Bankon (Sveholm).

Pauli Pentin molemmat ohjaustyöt ovat tummanpuhuvia rikoselokuvia, joissa päähenkilö ajautuu hallitsemattomaan syöksykierteeseen. Tapahtumat tuntuvat seuraavan toisiaan vääjäämättä. Elokuvia yhdistävät myös kohtalokkaat naiset, koston tematiikka, lakoninen huumori ja yöllisen Helsingin kuvaus. Toistuvia paikkoja ovat hotellit, yökerhot, lentokentät ja merikelpoiset veneet. Molemmissa elokuvissa niiden voi tulkita edustavan paitsi suuren maailman tuntua myös väliaikaisuutta, liikettä ja poispääsyä. Kuten niin monissa 1980-luvun kotimaisissa elokuvissa, myös Pentin ohjaustöissä Suomi tuntuu ahtaalta.

Macbethin tyyliä on verrattu Melvillen ja Godardin elokuviin. Siinä on helppo nähdä myös aikaansa edellä olevaa tarantinomaisuutta. Kaurismäki-vertailuista Pentti on pääsemättömissä, vaikka hänen ohjauksissaan on monia Aki Kaurismäen elokuville vieraita elementtejä.

Hetkittäin Macbeth tuo mieleen amerikkalaisen Michael Mannin varhaistuotannon. Mannin tavoin Pentti on taitava rakentamaan urbaania, yöllistä tunnelmaa. Musiikin käyttö on tyylikästä. Kun Mato Valtosen Macbeth ohjaa venettään sinipimeässä yössä hiukset hulmuten, ei voi olla ajattelematta Miami Vicen Sonny Crockettia.

Macbethilla oli reippaasti suurempi budjetti kuin Pentin esikoisella. Se sai myös katsojia yli kaksi kertaa enemmän kuin Pimeys odottaa, mutta jäi silti suhteellisen pienen yleisön elokuvaksi. Televisiossa se esitettiin ensimmäisen kerran vasta toissa vuonna.

Lumimarja Tirronen


Macbeth
(Macbeth) 1987. Tuotanto: Villealfa Filmproductions Oy. Ohjaus: Pauli Pentti. Käsikirjoitus: Pauli Pentti. Kuvaus: Olli Varja. Ääni: Jouko Lumme. Leikkaus: Timo Linnasalo. Järjestäjä: Heikki Ukkonen. Maskit: Leena Kouhia. Musiikki: Mikko Mattila, Tapio Siitonen. Näyttelijät: Markku Valtonen (Macbeth), Pirkko Hämäläinen (Lady), Antti Litja (Dunkku), Esko Nikkari (Einari), Pertti Sveholm (Bankko), Sanna-Kaisa Palo (Saara), Sakari Järvenpää (Napoleon), Vesa Vierikko (2. tappaja), Sakari Kuosmanen (Tappaja), Turo Pajala (Make, Dunkun poika), Aino Seppo (Tappajan vaimo), Paavo Piskonen (portinvartija), Mari Rantasila (laulajatar), Saara Seppo (Tappajan lapsi), Jaakko Talaskivi (Dunkun henkivartija / baarinpitäjän ääni), Matti Koivu (Dunkun henkivartija), Tiina Bergström (Dunkun nainen), Eero Ranttila (pianisti), General Njassa (2. palkkamurhaaja), Harri Laitinen (1. palkkamurhaaja), Riitta Luhtala (oopperajuhlien kassa). Ensi-ilta: 16.1.1987 Helsinki (Forum 6, Nordia 2). Pituus/kesto: 1795 m / 66 min.